REVIEW: On the streets of the South Tyrol 's capital Bolzano (Pada jalan-jalan di Selatan Tyrol, Bolzano) (Published: 02 April, 2012)
Itali makmur berbahasa Jerman
Tyrol autonomi wilayah Selatan kelihatan untuk membeli kemerdekaan kewangan
daripada dilanda krisis Rom. Pada masa-masa yang menyakitkan luka yang teruk
dan berjimat cermat, wilayah utara dengan penduduk seramai setengah juta orang
berdiri sebagai syurga selamat di tengah-tengah ribut. Selatan Tyrol telah
diduduki oleh Itali pada akhir Perang DUNIA Pertama dan dilampirkan pada tahun
1919. Selepas Perang DUNIA II Berikat memutuskan bahawa wilayah itu akan kekal
sebagai sebahagian daripada Itali, tetapi akan diberi tahap penting tadbir urus
sendiri.
Wilayah menikmati status
autonomi luas. Sehingga 90 % peratus daripada jumlah hasil cukai menginap di
rantau ini, manakala 10 % peratus lagi pergi ke Rom. Tetapi dengan krisis
ekonomi yang sedang ditahan di seluruh negara, setiap euro lepas seolah-olah
untuk membangunkan perasaan nasionalis. Dan ini adalah situasi politik semua
terlalu bersedia untuk mengambil kesempatan. Banyak di Bolzano di rantau ini
mendakwa kota asal mereka tidak pernah Itali.Eva Klotz, ahli pergerakan Selatan
Kebebasan pemisah Tyrolean di Bolzano, yang telah menghabiskan 30 tahun
hidupnya berjuang untuk kemerdekaan, mendakwa
"Kami Tyroleans! Bahasa
kami adalah Jerman! Kami telah diambil dari seluruh Tyrol dengan kekerasan
hampir 100 fasisme tahun yang lalu! Kami telah melihat, yang telah memberi
kesan bahasa kita, menutup sekolah-sekolah kita, mengharamkan lagu kita! Dan
kini Itali menukar nama asal kita ke dalam Alto Adige! Cukuplah! "
Baik untuk tugasan Selatan
Tyrol tidak mahu untuk menyelamatkan kawasan miskin Itali dengan wang.
Pengerusi popular libertarian Parti Ulli Mair menjelaskan bahawa "Selatan
Tyrol tidak bertanggungjawab Itali menjimatkan dan tidak boleh melakukannya
jadi walaupun ia mahu."
"Itali adalah rumah tangga
yang buruk dengan banyak hutang! Kami tidak membayar hutang mereka dengan wang
kita! "Katanya kepada RT.
"Mereka" dan
"kita" adalah 2 perkataan yang anda dengar selalunya di Selatan
Tyrol. Dan wang adalah teras pertikaian itu. Autonomi itu dijangka menyumbang €
120 juta untuk membersihkan bajet negara Itali. Untuk berbuat demikian, ia akan
perlu untuk meningkatkan hartanah, VAT dan cukai pendapatan, serta yuran yang
dibayar oleh petani. Sebaliknya, Selatan Tyrol mahu "membeli
kebebasan" dari Itali sekali dan untuk semua. Ia juga menamakan harga
belian konkrit: € 15 bilion.
"Kemerdekaan penuh dari
Itali tidak mungkin, kerana negeri-negeri baru adalah tidak pernah berlaku
sebelum hari ini di Eropah moden," akui Ekonomi Tyrol Selatan Menteri
Thomas Widmann. "Kami boleh tinggal sebahagian daripada Itali, tetapi kita
mahukan kebebasan kewangan penuh. Kami sudah bersedia untuk membayar cukai
perpaduan 3 % peratus. Kami akan membayar untuk dasar luar, dasar fiskal dan
euro. Jika tidak, kami akan melakukan yang lain pada kita sendiri. Kami membina
jalan raya kita dalam beberapa bulan, tetapi sebelum ia berlaku, kami menunggu
kebenaran dari Rom selama bertahun-tahun!"
Jalan raya dan
infrastruktur di wilayah Itali ini kaya, sesungguhnya, sangat bukan-Itali.
Begitu juga pengangguran, yang bermaksud hanya 2 % peratus, berbanding dengan
hampir 10 % peratus di seluruh negara. Pemilihan yang paling terkini
menunjukkan bahawa hujah pemisah akan menjadi lebih kuat hari ini, dengan
Tyroleans Selatan mahu menyimpan sumber-sumber mereka kepada diri mereka
sendiri.
On the streets of the South Tyrol 's capital Bolzano (Di jalan-jalan Selatan Tyrol, Bolzano)
Italy's prosperous
German-speaking South Tyrol autonomous province looks to buy its financial
independence from crisis-torn Rome. In these painful times of severe cuts and
austerity, the northern region with a population of half-a-million people
stands as a safe haven amidst the storm. South Tyrol was occupied by Italy at
the end of the First World War and annexed in 1919. After WW2 the Allies
decided that the province would remain a part of Italy, but would be granted an
important level of self-governance.
The province enjoys the status
of wide autonomy. Up to 90 per cent of tax revenue stays in the region, while
the other 10 per cent go to Rome. But with the economic crisis taking hold over
the country, every last euro seems to awaken nationalist feelings. And this is
a situation the politicians are all too ready to take advantage of. Many in the
region’s capital Bolzano claim their native town has never been Italian.
Eva Klotz, member of the South
Tyrolean Freedom separatist movement in Bolzano, who has spent 30 years of her
life fighting for independence, claims "We’re Tyroleans! Our language is
German! We were taken from the rest of Tyrol by force almost 100 years ago!
We’ve seen fascism, which has affected our language, closed our schools, banned
our songs! And now Italy changes our original name into Alto Adige! Enough!”
Well-to-do South Tyrol does not
want to bail out the poorer regions of Italy with its money. The chairman of
the popular Libertarian Party Ulli Mair explained that “South Tyrol is not in
charge of saving Italy and couldn’t have done so even if it wanted to.” “Italy
is a bad housekeeper with lots of debts! We’re not paying for their debts with
our money!" he told RT.
“Theirs” and “ours” are two
words, which you hear very often in South Tyrol. And money is at the core of the
dispute. The autonomy is expected to contribute €120 million to cleaning up the
Italian national budget. To do so, it will have to raise real estate, VAT and
income taxes, as well as fees paid by farmers. Instead, South Tyrol wants
"buy its freedom" from Italy once and for all. It even names a concrete
purchase price: €15 billion.
“Full independence from Italy
is not possible, because new states are unprecedented these days in modern
Europe,” admits South Tyrol Economics Minister Thomas Widmann. “We can stay a
part of Italy, but we want full financial freedom. We’re ready to pay a
solidarity tax of 3 per cent. We’ll pay for foreign policy, fiscal and euro
policy. Otherwise, we’ll do the rest on our own. We build our roads in several
months, but before it happens we wait for permission from Rome for years!”
Roads and infrastructure in
this rich province of Italy are, indeed, very non-Italian. So too is
unemployment, which stands at only 2 per cent, compared to almost 10 per cent
nationwide. The most recent polls show
that separatist arguments are becoming louder these days, with more South
Tyroleans wanting to keep their resources to themselves.
No comments:
Post a Comment