Kapitalisme Telah Hilang Kompasnya? - Peter Lavelle
APEC panel (ft. Jim Rogers) pt.1 . . .
Kapitalisme Telah Hilang Kompasnya? - Peter Lavelle
APEC panel (ft. Jim Rogers) Pt.2 . . .
APEC panel (ft. Jim Rogers) Pt.2 . . .
TINJAUAN 1WC'sChannel 2012: RT News - 'Kapitalisme Telah Hilang Kompasnya? - Peter Lavelle APEC panel (ft. Jim Rogers) Pt.2 'Kapitalisme Mempunyai hilang kompas? Bagaimana kapitalisme harus ditakrifkan? Bagaimana cacat adalah sistem dan boleh ia masih perlu dihidupkan semula? Dan ada sebarang alternatif sebenar kepada kapitalisme? Peter Lavelle yang membincangkan isu-isu ini dengan panel beliau membezakan pada sidang kemuncak APEC 2012 memegang di Vladivostok. Jim Rogers dan Volynets Artyom berada di sana untuk mempertahankan kapitalisme dalam bentuk moden, manakala Chandran Nair dan Frank-Jurgen Richter berhujah bahawa kapitalisme sememangnya telah hilang kompas. (M'sia @Sept 11 atau 24 Syawal, 1433/2012)
1WC’sChannel REVIEW 2012: RT News - ‘Has Capitalism Lost Its Compass? - Peter Lavelle APEC panel (ft. Jim Rogers) pt.2' Has capitalism lost its compass? How should capitalism be defined? How flawed is the system and could it still be revived? And is there any real alternative to capitalism? Peter Lavelle is discussing these issues with his distinguished panelists at the APEC 2012 summit hold in Vladivostok. Jim Rogers and Artyom Volynets are there to defend capitalism in its modern form, while Chandran Nair and Frank-Jurgen Richter are arguing that capitalism has indeed lost its compass. (M’sian @Sept. 11 or Syawal 24, 1433/2012)
ENDESA PAVILION: ‘A SOLAR POWERED PAVILION
SHAPED BY ALGORITHMS’ . . .
Source: Vimeo.com via Fast Company
Endesa Pavilion, juga dirujuk sebagai House Suria 2.0, terletak hanya di luar air di Port Olimpic di Barcelona, Sepanyol. Fasad bergerigi ianya akan menarik dalam persekitaran di mana-mana, tetapi struktur tidak akan benar-benar masuk akal mana-mana sahaja. Itu kerana setiap shards lengkap panel solar terdiri daripada luar seperti pinecone telah direka oleh sekeping perisian untuk membuat penggunaan optimum laluan matahari lokasi yang lebih tepat.
Projek, yang diketuai oleh Rodrigo Rubio di Institut bagi Seni Bina Advanced Catalonia (Institute for Advanced Architecture of Catalonia,) adalah satu contoh yang luar biasa tentang bagaimana kita boleh membiarkan kelestarian benar-benar memberitahu reka bentuk struktur, dan bukannya hanya membina sesuatu dan cuba untuk pengiah dalam beberapa niceties hijau selepas fakta. Untuk memulakan, Rubio berkumpul data mengenai bagaimana matahari mengembara merentasi langit di atas Pelabuhan Olimpic sepanjang tahun. Bahawa data kemudiannya dimasukkan ke dalam sekeping perisian yang digunakan untuk menentukan saiz dan bentuk optimum setiap modul di luar Pavilion. Hasilnya ialah sebuah struktur yang berkait rapat dengan persekitarannya.
Dan ia adalah lebih bijak daripada ia kelihatan pada permukaan. Setiap yang tidak teratur "bata solar" pada fasad selatan Pavilion dilengkapi dengan panel photovoltaic dan kedudukan bukan hanya untuk mengumpul jumlah optimum cahaya matahari tetapi juga untuk mengawal berapa banyak cahaya memasuki bangunan itu, bergantung kepada musim. Pada musim sejuk, apabila kecenderungan maksimum matahari adalah kira-kira 30 darjah, bata serong solar membenarkan cahaya masuk melalui tingkap, pemanasan rumah, pada musim panas, apabila kecenderungan maksimum adalah sekitar 70 darjah, bata menyimpan tingkap berlorek dan pedalaman disejukkan.
Di bahagian dalam, bata seperti lidah tergantung solar berkhidmat tujuan lain: penyimpanan. Dengan menggunakan petak untuk penyimpanan barangan rawak, dalaman 1658 kaki persegi kekal bersepah. Modul berongga juga menempatkan lampu yang menerangi Pavilion pada waktu malam.
The Pavilion, yang akan kekal di tempat selama setahun sebagai hab pusat bagi Barcelona Kongres Pintar City (an excellent video on the design of the structure by FairCompanies.com,) adalah unik cekap dalam pembinaannya, terlalu. Dalam video yang sangat baik reka bentuk struktur oleh FairCompanies.com, Rubio menerangkan bahawa dia boleh menghantar fail terus daripada perisian komputer yang mencipta reka bentuk suria dioptimumkan untuk fabrikasi berkomputer, sebagai hanya kerana anda boleh menghantar teks kepada pencetak . "Ia adalah keseimbangan antara prefabrication dan penyesuaian total," katanya. Apabila kepingan kayu dipotong, ia mengambil masa hanya 3 minggu pra-pemasangan dan 2 minggu di tapak untuk mendirikan bangunan.
(The Endesa Pavilion, also referred to as the Solar House 2.0, sits just off the water at the Olimpic Port in Barcelona, Spain. Its jagged facade would be striking in any environment, but the structure wouldn’t really make sense anywhere else. That’s because each of the solar panel-equipped shards comprising its pinecone-like exterior were designed by a piece of software to make optimal use of the sun’s path over that exact location).
The project, headed by Rodrigo Rubio at the Institute for Advanced Architecture of Catalonia, is an incredible example of how we can let sustainability truly inform a structure’s design, instead of just building something and trying to shoehorn in some green niceties after the fact. To start, Rubio gathered data on how the sun travelled across the sky above the Olimpic Port throughout the year. That data was then plugged into a piece of software which used it to determine the optimal size and shape of each module on the Pavilion’s exterior. The result is a structure that’s intimately connected with its surroundings.
And it’s even smarter than it seems on the surface. Each irregular "solar brick" on the Pavilion’s southern facade is outfitted with a photovoltaic panel and positioned not only to collect the optimal amount of sunlight but also to control how much light enters the building, depending on the season. In the winter, when the maximum inclination of the sun is about 30 degrees, the slanting solar bricks allow light in through the windows, heating the house; in the summer, when the maximum inclination is around 70 degrees, the bricks keep the windows shaded and the interior cooled.
On the inside, the jutting solar bricks serve another purpose: storage. By utilizing the compartments for the storage of random stuff, the 1,658-square-foot interior stays uncluttered. The hollow modules also house the light fixtures which illuminate the Pavilion at night.
The Pavilion, which will remain in place for a year as a central hub for Barcelona’s Smart City Congress, was uniquely efficient in its construction, too. In an excellent video on the design of the structure by FairCompanies.com, Rubio explains that he can send files directly from the computer software which created the solar-optimized design to the computerized fabricators, just as simply as you can send text to a printer. "It’s a balance between prefabrication and total customization," he says. Once the wooden pieces were cut, it took just three weeks of pre-assembly and two weeks on site to erect the building.
Bentuk dan saiz setiap modul telah ditentukan secara langsung oleh 2 keping perisian - Ecotect untuk menilai sinaran suria tapak dan belalang untuk geometri dinamik. (The shape and size of each module was determined directly by two pieces of software - Ecotect for evaluating the site’s solar radiation and Grasshopper for the dynamic geometry).
Dalam video yang sama, Rubio menunjukkan ‘off’ panel kawalan di dalam Pavilion yang memantau penggunaan tenaga. Malah pada musim panas dengan AC mengepam, ia biasanya menghasilkan elektrik lebih daripada ia telah menggunakan; dia memberitahu saya ia biasanya berjalan pada kira-kira 150% kecekapan, menjana elektrik yang cukup untuk dirinya dan satu lagi bangunan kecil.
Manfaat daripada struktur tapak dioptimumkan seperti Pavilion Endesa adalah jelas, dan Rubio berkata model komputer yang sama boleh digunakan untuk mewujudkan bangunan yang dioptimumkan untuk mana-mana rantau. Tetapi ini jenis reka bentuk nampaknya amat sesuai untuk mengambil salah satu daripada masalah utama tetapi tidak dibincangkan sering ditimbulkan oleh perubahan iklim: peningkatan dramatik dalam penggunaan penghawa dingin dalam beberapa di DUNIA negara-negara yang paling pesat membangun. Elizabeth Rosenthal menggariskan negeri yg menenangkan hal ehwal di New York Times awal bulan ini:
Pada tahun 2007, hanya 11% peratus daripada isi rumah di Brazil dan 2% peratus di India mempunyai penghawa dingin, berbanding dengan 87% peratus di Amerika Syarikat, yang mempunyai iklim yang lebih sederhana, kata Michael Sivak, seorang profesor penyelidikan tenaga di Universiti Michigan . "Terdapat permintaan terpendam yang besar," Encik Sivak berkata. "Permintaan tenaga semasa tidak lagi mencerminkan apa yang akan berlaku apabila negara-negara ini mempunyai lebih banyak wang dan lebih ramai orang mampu penghawa dingin." Beliau telah dianggarkan bahawa, berdasarkan iklim dan saiz penduduk, keperluan penyejukan Mumbai sahaja boleh kira-kira satu perempat (¼) daripada orang-orang di seluruh Amerika Syarikat (outlined the sobering state of affairs in the New York Times), yang dia panggilkan sebagai "satu statistik menakutkan."
Endesa Pavilion adalah duanya adalah terpakai berkesan dalam hal-hal ini: ia bukan sahaja menjana elektrik sendiri dan yang bukan menghisap ia dari grid, tetapi reka bentuk musim-sedar bermakna bahawa ia bekerja di konsert dengan iklim yang ia mendiami, bukannya mewujudkan satu iklim tertutup diingini bebas, kos tenaga empangan.
Mana-mana reka bentuk seni bina yang menggabungkan elemen-elemen lestari adalah lebih baik daripada satu yang tiada, tetapi Pavilion adalah peringatan yang menarik bahawa tidak semua reka bentuk mampan adalah dicipta sama. Malah, satu perjanjian yang baik seni bina hijau kita lihat seolah-olah untuk merawat kemampanan sebagai ‘afterthought’: kami mereka bentuk sebuah rumah, seperti kita sentiasa mempunyai, dan kemudian kita lihat bagaimana kita boleh tweak ia menjadi Kinder kepada alam sekitar. " Industri pembinaan adalah sangat perlahan, dengan sifatekun kuat," memberitahu Rubio Co.Design, "tetapi pasaran (perlu) mencipta semula diri mereka dalam situasi krisis."
In that same video, Rubio shows off the control panel inside the Pavilion that monitors its energy use. Even in the summer with the AC pumping, it typically produced more electricity than it was using; he told me it usually runs at about 150% efficiency, generating enough electricity for itself and another small building.
The benefits of a site-optimized structure like the Endesa Pavilion are obvious, and Rubio says the same computer model can be used to create buildings optimized for any region. But this type of design seems particularly well-suited to take one of the major but not-often-discussed problems posed by climate change: the dramatic increase in the use of air conditioners in some of the world’s most rapidly developing countries. Elizabeth Rosenthal outlined the sobering state of affairs in the New York Times earlier this month:
In 2007, only 11 percent of households in Brazil and 2 percent in India had air-conditioning, compared with 87 percent in the United States, which has a more temperate climate, said Michael Sivak, a research professor in energy at the University of Michigan. “There is huge latent demand,” Mr. Sivak said. “Current energy demand does not yet reflect what will happen when these countries have more money and more people can afford air-conditioning.” He has estimated that, based on its climate and the size of the population, the cooling needs of Mumbai alone could be about a quarter of those of the entire United States, which he calls “one scary statistic.”
The Endesa Pavilion is doubly efficient in this regard: it not only generates its own electricity instead of sucking it from the grid, but its season-aware design means that it’s working in concert with the climate it inhabits, instead of creating a desired indoor climate independently, energy cost be dammed.
Any architectural design that incorporates sustainable elements is better than one that doesn’t, but the Pavilion is a striking reminder that not all sustainable designs are created equal. In fact, a good deal of the green architecture we see seems to treat sustainability as an afterthought: we design a house, just like we always have, and then we see how we can tweak it to be kinder to the environment. "(The) construction industry is very slow, with strong inertias," Rubio told Co.Design, "but markets (need to) reinvent themselves in crisis situations."
Sudut dan saiz modul bermakna bahawa lebih banyak cahaya matahari memasuki dalam musim sejuk, membantu haba bangunan. Pada bulan-bulan musim panas, di dalam masih teduh dan sejuk. (The angle and size of the modules means that more sunlight enters in the winter, helping heat the building. In the summer months, the inside remains shaded and cool).
Tetapi sebagai Rubio berkata kepada saya, teknologi hijau masih membangun dengan pesat, dan struktur baru perlu lincah cukup untuk mengemaskini bersama teknologi. ‘Fotovoltaik’ . . . sedang membangunkan cepat, apa yang hari ini maju mungkin boleh keluar-tarikh atau tidak cekap cukup dalam tempoh 5 tahun,’ jelasnya. Struktur Masa Depan "akan menjadi sesuatu yang lebih dinamik, peranti anda menaik taraf secara berterusan, seperti yang anda lakukan dengan telefon anda, mengemaskini OS anda setiap tahun." Secara umum, sekarang, kita sedang menyesuaikan berteknologi hijau untuk bangunan seperti yang kita telah sentiasa difahami mereka, apabila apa yang kita perlu melakukan pemikiran semula bangunan dari tanah. Atau mungkin dari matahari ke bawah.
But as Rubio pointed out to me, green technologies are still developing at a rapid pace, and new structures need to be nimble enough to update alongside those technologies. "Photovoltaics…are developing fast, what today is advanced maybe could be out-dated or not efficient enough in five years," he explained. Future structures "will be something more dynamic, devices you upgrade continuously, like you do with your phone, updating your OS each year." Broadly speaking, right now, we’re adapting green tech to buildings as we’ve always understood them, when what we need to be doing is rethinking buildings from the ground up. Or maybe from the sun down.
Pavilion pain kon seperti luaran telah dibuat untuk mengumpul matahari sebanyak mungkin - dan mengawal cahaya matahari aliran di dalam. (The Pavilion’s pine-cone like exterior was made to collect as much sun as possible - and regulate the sunlight streaming inside).
Dengan keajaiban fabrikasi digital, ia mengambil masa hanya 2 minggu untuk memasang struktur di tapak. (With the magic of digital fabrication, it took just two weeks to assemble the structure on site).
Pada waktu malam, lampu terletak jauh di dalam modul seperti lidah tergantung menerangi kawasan pedalaman. (At night, lights tucked away inside the jutting modules illuminate the interior).
The Pavilion cuts an impressive asymmetrical figure
Satu panel kawalan di dalam boleh digunakan untuk memeriksa berapa banyak tenaga rumah digunakan. Ia biasanya menghasilkan kira-kira 150% daripada keperluannya sendiri. (A control panel inside can be used to check how much energy the house is using. It usually produces about 150% of its own needs).
All photos courtesy Adria Goula
More information and photos at: Contemporist
Top image: Screenshot from video
Has Capitalism Lost Its Compass? - Peter Lavelle APEC panel (ft. Jim Rogers) pt.1 http://www.youtube.com/watch?v=fZeeVJqbDt4&feature=plcp
Has Capitalism Lost Its Compass? - Peter Lavelle APEC panel (ft. Jim Rogers) pt.2 http://www.youtube.com/watch?v=8f_Hw3iD5zY
National Geographic: CIA Secret Experiments (Documentary) http://www.youtube.com/watch?v=prQpG1k9UcY&feature=player_embedded
No comments:
Post a Comment