Thursday 25 July 2013

Ikhwan Muslimin Mesir menuduh tentera memanggil perang saudara . . .


Ikhwan Muslimin Mesir menuduh tentera memanggil perang saudara. Ikhwan Muslimin Mesir telah memberi reaksi marah dengan panggilan oleh ketua tentera negara itu untuk perhimpunan besar-besaran untuk menyokong rejim yang disokong oleh tentera yang menggulingkan dipilih Islam Presiden Mohamed Mursi.

Dengan mengatakan beliau mahu mandat yang jelas untuk menangani keganasan, Ketua al-Sisi telah menimbulkan tekanan ke atas pengikut setia Mursi. Bercakap pada sidang jurucakap berita Ikhwan Muslimin, Gehad el-Haddad tuduh umum mengeluarkan panggilan untuk perang saudara.

"Gabungan itu menegaskan bahawa ancaman yang dibuat oleh al-Sisi, pemimpin rampasan kuasa tentera, adalah apa yang singkat panggilan penuh untuk perang saudara dan amaran bahawa pembunuhan beramai-ramai, pembunuhan beramai-ramai yang meluas akan diadakan di bawah perlindungan palsu sokongan popular."

Sementara itu, Amerika Syarikat telah menghentikan penghantaran 4 jet pejuang F-16 dalam isyarat yang kuat lagi tidak sabar Washington dengan angkatan tentera Mesir.

Egypt's Muslim Brotherhood accuses army of calling a civil war.  Egypt's Muslim Brotherhood has reacted angrily to a call by the country's military chief for mass rallies to support the army backed regime which toppled elected Islamist president Mohamed Mursi.

By saying he wanted a clear mandate to tackle violence and terrorism, General al-Sisi has raised the pressure on Mursi loyalists. Speaking at a news conference Muslim Brotherhood spokesman, Gehad el-Haddad accused the general of issuing a call for civil war.

"The coalition asserts that the threats made by al-Sisi, leader of the military coup, are nothing short of a full call for civil war and a warning that massacres, widespread massacres will be held under a false cover of popular support."

Meanwhile the US has halted a delivery of four F-16 fighter jets in the strongest signal yet of Washington's impatience with Egypt's armed forces.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...